Ta vara på det som är naturligt i kosten

220503

-Ta vara på vad som är naturligt i det som du ska äta under din vandring i jordeplanets alla villovägar. Du kan se det som att du vill äta det som är närande, gott och mättande. Vi kan ta vara på det som är så naturligt som möjligt när vi tillagar mat. Det innebär att ju mindre processat och ju mer naturligt såsom det är i sin vanliga form desto högre näring avger det som du ska äta. Ju mer man processar det som ska intas, desto mer av näringen går förlorad. Därför är det bra att använda råvaror när du ska angöra en närande rätt.

När vi ska laga mat så är det råvaror vi ska använda om vi vill att det är närande. Det innebär att det du lägger till råvaran, också behöver vara en råvara. Det kan innebära att du kryddar med det som är försöka kryddor istället för processade kryddor det kan även vara bra att se över det som du använder vid stekning. Använder du margarin eller olja?

Vi kan alla göra något som vi vill dela med oss av och det är att skapa en anrättning som ger näring och som ser god ut. Du ser även vad som finns på tallriken när du ska inta det som du har tillagat. Ingenting är processat utan det har sin naturliga form och det som du ser är det som du smakar. Vill du sedan addera något till det du ser så är det viktigt att du vet att du då sänker näringshalten i det du äter.
Vi kallar det för att man är vad man äter. Vill du äta det som kallas för tomma kalorier utan näring, så är det så du själv blir tom och utan näring. Det är därmed alltid en felsägning att man är överviktig pga av att man äter mycket men man kan vara överviktig av att man äter tomma kalorier. Det är en skillnad i den sagda antagandet. Välj det som inte är tomma kalorier utan ta istället det som ger näring så får du se vad som blir det sammanlagda resultatet av dina ändrade kostvanor.

Vill du äta närande så kan du ta bort det som är tomt på näring. Det är då allt spannmål i princip utom det som är helt sädesslag som tex fullkorn. Sen tar du bort det som är processat i form av olika smaksensationer, det som vi kallar för en dipsås, pastasås på burk osv. Därefter så kan du ta bort det som är av olika smaker och texturer dvs en potatis är en struktur medans ett chips är av en annan struktur. Båda är potatis men den ena är processad. Lika så med majs. Majs i sig är en nyttig grönsak men i popcorn så är den processad och har ingen näring.

Listan kan göra lång och vi kan se att det finns en varm och ombonad kontakt att lära sig mer om vad som är den kosten som du vill inta. Vad är det som smakar gott och vad är det som känns fräscht när du äter? Det kan du äta mer av och låta det andra bli till något som du sedan slutar helt med.

Avslutningsvis så vill vi Andevänner säga att det är viktigt att veta att det alltid är en individuell bedömning av vad som ska intas ur allt som finns att tillgå. Du kan se det som att valet angående kosten är ditt eget men att vi vill du ska veta att allt som är närande är det som vi ser som oprosessat och naturligt. Så fort processen tar vid så börjar näringen att minska. Mer om det i en annan del av smakfullt.

Vi vill med dessa rader visa att det from nu kommer att bli en del av det som handlar om kosten och att äta det som ger liv utan att vara tärande. Vi väljer att fokusera på den gröna sidan av mattallriken då det är våra fasta tro att inget kadaver kan skänka livsenergi.

Med dem orden så vill vi be att få hälsa välkommen till upppstarten av kategorin Smakfullt. Kanalen med hälsa via kosten som mål. Vi tänker att det ska finnas recept och artiklar om vad det är att leva helande med kosten som fokus.

Varm Välkomna önskar vi i Ovan

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.